weXplores köpvillkor
Fraktfritt
Det är alltid fraktfritt att handla hos oss om du väljer att hämta ut din beställning i vår butik. Om du väljer annat uthämtningsställe är det fraktfritt vid beställningar över 500 kr. Vid köp under 500 är fraktpriset 61 kronor.
Hämta ut paketet i butik
Handla i webbshopen med leverans till butiken så väntar produkten på dig och du kan enkelt prova, byta storlek eller returnera produkten i butiken och du kan självklart få hjälp av vår kunniga personal. Observera att den normala leveranstiden är 4-6 arbetsdagar.
Fria returer
Det är kostnadsfritt att skicka tillbaka produkter till oss.
1. Allmänt
Följande villkor gäller för avtal med Polarum AB med bifirma weXplore, nedan kallat “weXplore” eller “Vi” och gäller köp och leverans av vara/varor till kunder i Sverige.
weXplore säljer kläder och utrustning i fysiska butiker i enlighet med Konsumentköpslagen (1990:932). Villkoren nedan gäller vid butiksköp utom där undantag är angivna som t ex villkor kring öppet köp och returnerade varor.
Polarum säljer även kläder och utrustning via webbutiken på weXplore.se, i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
weXplore säljer till privatpersoner och företag där i det senare fallet, syftet är att företagets anställda ska nyttja produkterna. weXplore säljer inte till företag för vidareförsäljning. Vid misstanke om vidareförsäljning förbehåller sig weXplore rätten att neka köp/ makulera order.
weXplore förbehåller sig rätten att uppdatera dessa köpvillkor om skäl för det föreligger utan att meddela kund, och rekommenderar därför att kund läser villkoren inför varje köp.
2. Priser
Pris anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar moms för order till mottagare inom EU. Momsbeloppet redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel, leveransförseningar etc. i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.
PRISER OCH RABATTKODER I WEBBUTIKEN
Vid köp i webbutiken gäller att en produkt som redan skickats från vårt lager påverkas inte av en eventuell höjning eller sänkning av priset som sker efter ordertillfället, i form av t ex kampanjer, rea, eller förändrad prissättning.
weXplores kampanjer är alltid tidsbegränsade. För att ta del av olika kampanjer ger vi ibland ut rabattkoder som ska anges i varukorgen innan ordern skickas in. Koderna är i regel bara giltiga för ett köp och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Vi ber dig som använder en rabattkod att kontrollera extra noga att priset på din order blivit korrekt innan du klickar på ”Köp nu”. Är priset inte korrekt, kontakta Kundservice. weXplore förbehåller sig rätten att vid missbruk eller otillbörligt bruk av kampanjer eller rabattkoder, makulera order.
För eventuella tillkommande fraktavgifter, läs mer nedan under Fraktavgift.
3. Betalningsansvar och åldersgräns
Att lägga en order via weXplore.se medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köpvillkor i kassasteget och klicka på knappen “Köp nu”. weXplore expedierar inte beställningar till personer under 18 år utan godkännande av målsman.
4. Betalning
Att handla hos weXplore är enkelt och säkert. Det finns flera olika sätt du kan betala på. Förutom kontanter i SEK som gäller som betalning i våra fysiska butiker kan du både i butik och i webbutiken betala med följande:
• Betalkort (MasterCard, VISA kredit-/kontantkort)
• weXplores presentkort
För kunder med bostadsadress i Sverige och svenskt personnummer (krav för faktura) finns dessa alternativ:
• Payson Faktura med möjlighet till delbetalning.
Köp på weXplore.se kan också utföras med:
• Direktbank (Handelsbanken, Swedbank, Nordea, SEB, Sparbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken). Observera att online köp av presentkort endast kan betalas med direktbank.
weXplore tillämpar s k omnikanal vilket innebär bland annat att du som kund kan besöka en fysisk butik och där antingen själv lägga en order i vår webbutik, eller låta någon av våra butikssäljare göra det åt dig.
Leverans av varan kommer då ske senare medan betalning sker i butiken vid beställningstillfället. Betalningen i förskott är ett krav för att beställningen ska kunna läggas och expedieras. Du kan som kund ångra köpet både innan och efter varan levererats. Full återbetalning av köpesumman sker då, se avsnittet Återbetalning nedan.
BETALNING MED KORT
Kortbetalningar hanteras av vår samarbetspartner, Payson, för att garantera snabb och säker betalning. När du väljer det betalningsalternativet reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas från oss. Läs mer om säkerhet kring betalningar under det egna kapitlet Säkra betallösningar i webbutiken nedan.
NÄR SKER BETALNINGEN?
När du gör beställningen online med kortbetalning auktoriseras kortet först, och du får ett e-postmeddelande som bekräftar att beställningen har kommit fram till weXplore. Vi drar inga pengar från kortet förrän vi har behandlat din order och skickat den från vårt lager. Om kortet inte blir auktoriserat visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Du uppmanas då istället använda en annan betalningsmetod.
FAKTURA
För betalning med faktura samarbetar weXplore med Payson AB, som gör en kreditprövning vilken i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.
Viktigt att notera vid köp på weXplore.se:
Fakturan från Payson skickas inte i varupaketet utan via e-post, till den e-postadress du anger vid beställningen. Fakturan skickas så snart vi expedierat din beställning. Du har då 14 dagar från det datumet att betala fakturan, om du inte valt annat upplägg med delbetalning.
Vid val av faktura måste din beställning levereras till adressen där du är folkbokförd. Det medför att när du fyller i dina uppgifter om leveransadress i webbutikens kassa, måste den överensstämma med din folkboksföringsadress.
Fakturan ska vara betald inom 14 dagar från fakturadatum. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift från Payson. Fakturaavgiftn är 19 kronor. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift.
Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För frågor kring din faktura från Payson hänvisar vi till Paysons kundservice. Där hittar du uppgifter såsom telefonnummer och öppettider.
DIREKTBETALNING GENOM DIN BANK
Du som är ansluten till Internetbank hos SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken, Sparbanken, Länsförsäkringar eller Skandiabanken kan välja att betala direkt via ditt bankkonto när du beställer på weXplore.se. När du väljer direktbetalning som betalningsalternativ skickas du automatiskt vidare till din bank och loggar in på vanligt sätt. Betalningen genomförs sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. Om du betalar med direktbetalning via bank sker transaktionen direkt och pengarna dras omedelbart från ditt konto.
5. Presentkort
weXplores presentkort är enkla att använda och kan nyttjas som betalmedel både i våra butiker och i webbutiken. Betala hela beloppet eller använd presentkortet som delbetalning vid ditt köp.
VILLKOR FÖR PRESENTKORT
weXplores presentkort finns som fysiska kort som köps i butik och e-post som du köper i webbutiken. Presentkorten är giltiga i tre år från köp- eller aktiveringsdatum, exakt slutdatum framgår på baksidan av det fysiska kortet eller i e-postmeddelande.
För presentkort gäller att när giltighetsperioden har gått ut kan de inte användas som betalningsmedel vid köp, inte återaktiveras och eventuellt resterande värde kan inte återbetalas.
Värdet på presentkort kan inte lösas in mot pengar.
Köp av presentkort kan inte returneras.
Om du returnerar en vara/varor betalda med weXplores presentkort kommer återbetalning i första hand ske till ditt bankonto.
Presentkort är värdehandlingar som vi ber dig vara rädd om.
6. Säkra betalningslösningar i webbutiken
För betaltransaktioner samarbetar vi med Payson som säkerställer att ditt kortnummer skickas genom en krypterad förbindelse med SSL (Secure Sockets Layer), en industristandard för säkra betalningstransaktioner. Payson uppfyller även kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Standard Data Security Standard) – en standard för säker hantering av kortinformation framtaget av de internationella kortnätverken MasterCard och Visa.
I praktiken innebär det att weXplore inte har tillgång till några kortuppgifter eller annan information som gäller din betalning, utan dessa hanteras av Payson. För ytterligare säkerhet använder vi också 3D Secure, en teknik framtagen för att säkerställa kundens identitet. 3DSecure innebär att du får en extra möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, därmed är det mindre risk att ditt kort skulle användas i bedrägligt syfte om det hamnat i orätta händer.
7. Fraktavgift vid köp i webbutiken
Vid beställningsvärde över 500 kr (SEK), eller om du väljer att hämta ditt paket i någon av våra butiker, så tillkommer ingen fraktavgift. Vid beställningsvärde under 500 kr är fraktkostnaden 61 kr för leverans inom Sverige. Om din beställning måste delas upp på fler än en leverans, debiteras du inte extra fraktavgifter för efterföljande leveranser.
8. Leveranser
LEVERANS TILL BUTIKEN
Vid ett köp på weXplore.se kan du, som har bostadsadress i Sverige, välja att få ordern levererad till butiken för att hämta ut paketet själv Du blir meddelad via e-post när paketet finns att hämta, och behöver vid avhämtningen kunna uppvisa en giltig ID-handling. Anlitar du ett ombud att hämta ut ditt paket behöver denne kunna visa både sin egen och din giltiga ID-handlingar.
Paket som levereras till butik ligger kvar ca 14 dagar. Kontakta vår kundservice om du behöver förlänga perioden. Om paketet inte hämtas ut eller vi blir meddelade om fördröjd uthämtning, går paketet i retur och vi förbehåller oss rätten att ta en administrativ avgift. Läs mer nedan under Ej utlösta paket.
Om vi har de produkterna du önskar beställa i lager så är leveranstiden 3-5 arbetsdagar. Måste vi beställa produkten/produkterna tar det i regel mellan 5-8 arbetsdagar, med reservation för att leveranstiden kan bli längre i enskilda fall. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontaktar vi dig. Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket kommer fram med olika ankomstdatum. Det framgår då av leveransbeskedet (email) att fler leveranser väntas. Du har alltid rätt att häva köpet hos oss vid en eventuell leveransförsening.
LEVERANS TILL UTLÄMNINGSSTÄLLE
Alla våra leveranser inom Sverige sker med Postnord, Schenker eller DHL det innebär att paketet kommer till deras ombud, t.ex. en livsmedelsbutik eller annat utlämningsställe på din hemort. Om du uppgav uppgifter om e-postadress och/eller mobilnummer vid din beställning, kommer du få uppgifter om kolli-ID skickat till dig så snart Postnord mottagit ditt paket för leverans. Med hjälp av kolli-ID kan du bevaka ditt pakets status på leverantörens hemsida. Om du har några specifika önskemål gällande leveransen kontakta alltid vår kundservice så försöker vi hitta en lösning.
När paketet anlänt till utlämningsstället skickas en avi till dig. Om du anger ditt mobiltelefonnummer vid beställningen så får du istället ett ankomstmeddelande via sms. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontaktar vi dig. Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket kommer fram med olika ankomstdatum. Det framgår då av leveransbeskedet (email) att fler leveranser väntas. Du har alltid rätt att häva köpet hos oss vid en eventuell leveransförsening.
Efter att paketet levererats till ombudet ligger det kvar i cirka 14 dagar. För frågor kring din paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare. Ombuden levererar i regel ut paket oanmälda och skulle det inte finnas någon mottagare på plats kommer en avi att lämnas. Med hjälp av avin kan du hämta ut paketet hos ombudet.
10. Ej utlösta paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden en avgift för ett paket som inte hämtats ut från ombudet. Avgiften (för närvarande 250 SEK) avser kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad. Paketet ligger kvar i cirka 14 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud. För frågor kring din paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
11. Öppet köp i butik
Vid köp i vår fysiska butik erbjuder weXplore 30 dagars öppet köp mot uppvisande av kvitto och återlämning av originalförpackning. Observera att öppet köp inte gäller för presentkort, underkläder, badkläder och brutna plomberade varor.
12. Ångerrätt och ångerfrist
När du handlar på weXplore.se har du ångerrätt på 16 dagar*, och sedan ytterligare 14 dagar att sända oss din vara i retur. Inom de första 16 dagarna ska du ha meddelat oss ditt beslut om att ångra köpet. Du behöver inte ange något skäl, men vi är glada om vi får återkoppling på vad du inte är nöjd med så vi har en chans att rätta till det.
*Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) har du ångerrätt vid köp på webben inom 14 dagar, vilket vi förlängt till 16 dagar. Perioden kallas ångerfristen och gäller från den dag du, eller det ombud du anlitat, har mottagit varan. Om du har beställt varor i en och samma beställning som levereras var för sig, dvs i två paket eller fler, så gäller ångerfristen från dagen du, eller det ombud du anlitat, mottagit det sista paketet.
13. Hur du returnerar eller byter
Du kan byta eller lämna tillbaka produkten i butiken och det innefattar även köp gjorda på weXplore.se. Du har som kund rätt att öppna och undersöka/prova produkten. Vid en eventuell retur rekommenderar vi att produkt och förpackning återsänds i sådant skick att de kan säljas igen. Om du som konsument har hanterat varan och/eller förpackningen i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och/eller funktion, kan du bli skyldig att ersätta weXplore för varans eller förpackningens värdeminskning.
Observera att bytes-/returrätt gäller inte brutna plomberade varor och presentkort. Vill du på distans utöva ångerrätten för köp på weXplore.se ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut, t.ex. ett via e-post eller brev per post, innan ångerfristen (se ovan) till weXplore (se adress nedan) ut. Meddelandet ska innehålla ditt namn, adress, kundnummer eller personnummer, ordernummer och vilka artiklar du vill returnera eller om det gäller hela ordern. Ange också kontaktuppgifter där vi kan nå dig dagtid.
Vill du returnera eller byta en vara, kontakta kundservice:
E-post: info(at)sandhamnskajakskola.se
Paket skickas till:
Sjöstaden kajak
Galtuddsvägen 6
179 62 Stenhamra
Tel: 08/26 64 48
Returen ska vara oss tillhanda utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag du meddelat oss om ditt beslut att ångra köpet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna, eller kan uppvisa bevis på att du återsänt varorna, innan denna 14-dagarsperiod löpt ut. I händelse att dina varor skickas till oss senare, förbehåller vi oss rätten att neka returen/bytet.
14. Vad kostar det att returnera eller byta?
Hos weXplore har du som kund alltid fri returfrakt inom Sverige. Vid en eventuell retur måste du använda dig av den bifogade returfraktsedeln för att weXplore ska stå för returfrakten, annars står du som kund för fraktavgiften. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.
Returfraktsedeln bifogas i ditt paket tillsammans med din beställning. Lägg ner produkterna som du önskar skicka tillbaka och märk paketet med “Kundretur”. WeXplore betalar även för frakt på paket som skickas tillbaka till dig vid en eller flera byten.
15. Återbetalning
Återbetalning kan ske i butik eller via vår kundservice. När återbetalning sker varierar beroende på betalsätt och returställe. Ett butiksköp betalat med kort som returneras i butik kan vanligtvis återbetalas direkt. För köp via weXplore.se som returneras är normal återbetalningstid 1-3 bankdagar, eller senast 14 dagar efter du meddelat oss om returen. Vi har dock rätt att hålla återbetalningen tills det att vi mottagit varan från dig, alternativt att du kan uppvisa bevis på att du återsänt varan.
Har du beställt och betalat orden med kontokort återbetalar vi pengarna till kortet. Har du beställt och betalat via Payson Faktura eller delbetalning sker återbetalningen via Payson Faktura. Vid återbetalning av varor betalda med direkt bankbetalning sätter vi in pengarna på ditt bankkonto eller postgiro inom senast 14 dagar. Har du beställt och betalat med presentkort sker återbetalningen till ditt bankkonto. Var noga med att bifoga alla nödvändiga kontouppgifter med returpaketet eller ring in dina uppgifter till vår kundservice.
16. Reklamation
Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Reklamationer kan göras både i butik eller genom att kontakta weXplores kundservice. Var beredd på att uppge relevant information för att vi ska kunna hantera din reklamation. Ersättningsleveransen sker helt utan kostnad för dig. Vid reklamation står weXplore för fraktkostnader, det är därför viktigt att använda sig av frakthandlingarna som skickats från weXplore. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten. Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av wexplore.
Vill du reklamera en vara, kontakta kundservice:
E-post: info(at)sandhamnskajakskola.se
Tel: 08/26 64 48
17. Tvist
I händelse av tvist där weXplore och kund inte kan komma överens avser vi att medverka i s k Alternativt tvisteförfarande (ADR, Alternative Dispute Resolution) i enlighet med de av EU framtagna reglerna därikring (Lag (SFS 2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.
AlLTERNATIVT TVISTEFÖRFARANDE – ADR
Avsikten med alternativt tvisteförfarande är att bl a att utanför domstol möjliggöra ett enkelt, effektivt och billigt sätt att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare inom EU. Istället för domstol behandlas ärendet av neutrala tvistlösningsnämnder som för parterna, konsumenten och näringsidkaren, föreslår eller ålägger en lösning.
Om du önskar få ditt ärende behandlat som ett alternativt tvistförfarande kontaktar du den lokala tvistlösningsnämnd som hanterar din fråga. För konsumenttvister inom Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN):
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
Stockholm, 10123
Sverige
http://www.arn.se
Vid eventuell tvist följer weXplore Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
TVISTLÖSNING ONLINE – ODR
Är du som kund som är missnöjd med en köpt vara eller tjänst från weXplore, kan du anmäla ärendet via ARN:s webbplats, se ovan, eller till en EU-gemensam webbplats för att få din tvist prövad online, s k ODR (Online Dispute Resolution). EU:s webbplats för tvistlösning på nätet finner du här http://ec.europa.eu/odr.
Polarum AB med bifirmor
Postadress: Galtuddsvägen 6
Org.nr: 556761-1347
E-post: info(at)sandhamnskajakskola.se
Telefon: 08/26 64 48
18. Personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till weXplore hanteras med största respekt och vi ber om ditt samtycke du till att vi använder insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig. Vi behöver dina personliga uppgifter för följande ändamål:
• För att du ska kunna skapa ett personligt konto på weXplore.se.
• För att vi ska kunna behandla din beställning och göra eventuell kreditkontroll
• För att via SMS och e-post kunna meddela leveransstatus, eller kontakta dig i händelse av problem med leveransen av din order.
• För att kunna skicka information om händelser och kampanjer på weXplore via t.ex. nyhetsbrev.
Du kan alltid kontakta oss om du ej vill bli kontaktad via nyhetsbrev eller borttagen ur kundregistet.
I vår dataskyddspolicy finner du samlad information om hur weXplore hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kring dessa. Du har enligt lag rätt att få ta del av den information som vi har registrerad om dig, och få uppgifter ändrade eller raderade. För mer information om det vänligen läs vidare i vår dataskyddspolicy här. (öppnas i nytt fönster)
20. Force Majeure
Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i de här villkoren i händelse av ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.
21. Lagen om elektroniska anslagstavlor
weXplore följer Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, som t ex gäller för kommentarer som publiceras av våra användare via Facebook på weXplore.se. Enligt lagen är vi skyldiga att ha uppsikt över publicerade kommentarer, och vi förbehåller oss därför rätten att gå igenom och ta bort meddelanden som innebär hets mot folkgrupp, uppvigling, barnpornografibrott, våldsskildring, annat material som kan verka stötande eller om en användare gjort sig skyldig till upphovsrättsintrång.
22. Bolagsinformation
Postadress: Sjöstaden kajak, Galtuddsvägen 6, 179 62 Stenhamra.
Org.nr: 556761-1347
Momsregistreringsnummer:SE556761-1347
Kontakt: info(at)sandhamnskajakskola.se
Telefon: 08/26 64 48