För oss handlar säker paddling om samspelet mellan olika faktorer där ett par centrala faktorer är; utrustning, kompetens, rutiner och träning. Som bekant är ingen kedja starkare än sin svagaste länk så vi brukar bryta ner säkerhetsarbete i delar som kan påverka säkerheten. För att ge dig två exempel kommer jag bjuda på några tankar kring hur vi ser på att vistas i marin miljö och paddelhantering när man välter.
Den marina miljön innehåller en del påtagliga risker. Vilka då? Tänker du kanske och det är just det som är ett av problemen med säkerhetsarbete. Det är så lätt att trigga katastroftankar som gör oss spända. Vilket förtar nöjet med paddlingen, gör oss stela i kajak- och paddelkontrollen och vips så har vi ökat riskerna. Så kan man tänka på något annat sätt?
Det finns säker många sätt satt tänka och vi fokuserar på vad vi vill uppnå, oavsett situation. I den marina miljön har vi tre ledord; syre, flytkraft och TVM. Genom att hela tiden sträva efter att få luft blir paddlingen eller en incident mindre stressfylld.
När man jobbar aktivt med en positiv flytkraft lär man sig massor om sin kajak och sin utrustning, både över och under vattnet. TVM känner du kanske till vad det står för? Torr, varm och mätt – tre bra ledord för att få en behaglig och säker tur i skärgården.
Men hur var det med paddeln när man välter? För många som välter blir det viktigast att fokusera på hur man snabb får loss kapellet. Men risken är att man tappar paddeln eller blir insnärjd i paddellinan, om du använder en sådan. Vilket kan ge nya risker när man väl kommit ur kajaken och ligger i vattnet, med en kajak som driver iväg.
Så en rutin vi tränar på är att alltid stoppa paddeln under armen när man välter. Då har man koll på paddeln vilket underlättar i nästa steg. Dessutom är ju paddeln ett fantastiskt stödhjul när man klättrar upp i kajaken om man gör balanserande sveptag under tiden.
Så för oss är säker paddling lika mycket en mjuk som en hård fråga. Vilket gör skärgårdspaddlingar fyllda av tillfällen till både en yttre och inre resa.